Program / Evenemang Foto: Cato Lein

Europa

Tema Europa med Majgull Axelsson och UKON

Tid och plats

2 december
Trollhättans Stadsbibliotek
18:30

Biljetter och info

Inträde

Fri entré

Arrangör

Författarcentrum Väst, Trollhättans Stadsbibliotek och Folkuniversitetet

Kontaktperson

Elisabeth Lindmark
Trollhättans Stadsbibliotek
elisabeth.lindmark@trollhattan.se
0520-497668

Foto: Casia Bromberg

Majgull Axelsson

Majgull Axelsson föddes i Landskrona och är journalist och författare. Hon har även varit informationssekreterare vid Utrikesdepartementet. Axelsson debuterade som romanförfattare 1994 med Långt borta från Nifelheim och har därefter rönt stora framgångar med en lång rad romaner och som tillsammans översatts till 23 språk. För romanen Aprilhäxan (1997) om den gravt rörelsehindrade kvinnan Desirée tilldelades hon Augustpriset. Nu är hon aktuell med romanen Jag heter inte Miriam. En stark och gripande roman om en romsk kvinna som tar sig namnet Miriam och låtsas vara judinna för att kunna överleva i kvinnolägret Ravenbrück där romer hade sämst status bland fångarna. När hon kommit till Sverige med Folke Bernadottes Vita bussar behåller hon den antagna identiteten och gör allt för att dölja sitt förflutna. Miriam upprätthåller en perfekt fasad utåt, även inför sin familj, men under ytan döljer sig den stora hemligheten.

UKON Foto: Helge HansenUKON Foto: Helge Hansen

Ulf Karl Olov Nilsson

Ulf Karl Olov Nilsson, också kallad UKON, är poet, psykolog och psykoanalytiker. Han slog igenom med diktsamlingen Stammar (2002) och har idag ett femtontal diktsamlingar bakom sig. 2007 nominerades han till Augustpriset för diktsamlingen Synopsis. 2014 kom även en historisk roman om Henrik VIII, Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek. 2016 publicerade han Glömskans bibliotek – en essä om demens, vansinne och litteratur. I höst är han aktuell med Röstautograferna, en poetisk essä som kretsar kring rösten. Rösten är både natur och kultur, både personlig och socialt inlärd, och blir mer komplicerad ju mer vi tänker på den. UKON:s poetiska essä är fylld av exempel från havererade poesiuppläsningar, barndomsminnen, Emily Dickinsons läsefrukter, egna barndomsminnen och en tjugoårig psykologpraktik. Den tar oss via hicka, körsång och födsloskrik till felsägningar, rösthallucinationer som sirener och en döv fars sista ljudinspelning på ett trasslande kassettband.