Anhalt

Tema Anhalt med Björn Ranelid och Anna Hallberg

Tid och plats

30 januari

P.A. Halls Terrass 2, Borås

19.00

Biljetter och info

Inträde

30 kr

Förköp

www.ticnet.se, Kulturhusets reception och Turistbyrå i Borås. Tidigast tisdagen före aktuellt evenemang från kl. 9.00.

Förtäring

Det finns ett café i Kulturhuset med både varma och kalla rätter, men förtäring får ske före eller efter.

Arrangör

Författarcentrum Väst och Borås Stadsbibliotek

Kontaktperson

Petra Bossmark
Borås Stadsbibliotek
Kulturhuset, P A Halls Terass 2
petra.bossmark@boras.se
033 – 35 53 72

Foto: Anna-Lena Ahlström

Björn Ranelid

Björn Ranelid är född i Malmö, bor numera i Stockholm. Han började sitt yrkesliv som lärare i svenska och filosofi samtidigt som han spelade fotboll i Malmö FF. Han debuterade 1983 med romanen Den överlevande trädgårdsmästaren. Sedan dess har han skrivit fler än trettio böcker och belönats med bland annat Augustpriset, för romanen Synden (1994). I höst utkommer han med romanen Fantastiska kvinnor i vattentornet, som utspelar sig i Malmö. Läsaren får följa Ingrid Anker, som växer upp i en av nödbostäderna i ett ombyggt vattentorn. Där bor en brokig samling människor. Ingrid blir vän för livet med Stella och Olga, som flytt från revolutionens Ryssland, och med en äldre man får hon en son. Men först när sonen är vuxen och mannen är död flyttar hon med Stella och Olga till villan i Fridhem som hon ärvt av sin man. Fantastiska kvinnor i vattentornet är ett vittnesmål som tänjer på verklighetens gränser.

Anna Hallberg

Anna Hallberg är en framstående poet och litteraturkritiker. Hon debuterade med den mycket uppmärksammade diktsamlingen Friktion 2001. För diktsamlingen på era platser tilldelades hon Aftonbladets litteraturpris. på era platser följdes upp med samlingen MIL och 2010 utkom hon med diktsamlingen Colosseum, Kolosseum. 2014 gav hon ut sin  femte diktsamling, Ljusgrönt och aska. I vår är hon aktuell med diktsamlingen Chow chow, som är en vidare, men konsekvent och taktil fortsättning på hennes tidigare poesi. Chow Chow rör sig över ett flertal språkliga och geografiska platser, upprättar nya rum och försöker hantera de befintliga, och utgör ett slags mikroberättelser, eller nedslag där utsattheten och uppmärksamheten är som störst.