Börja och sluta
Tema Börja och sluta med Beate Grimsrud, Martina Montelius, David Zimmerman och Alice Dadgostar
Tid och plats
4 september
Konsertsalen, Musikens hus, Göteborg
19:00, insläpp från 18:00
Biljetter och info
Förköp
Köp din biljett via denna länk!
Tillgänglighet
Arrangör
Författarcentrum Väst
Kontaktperson
Pål Börjesson
poesiochprosa@forfattarcentrum.se
031–751 25 50
Beate Grimsrud
Beate Grimsrud är född och uppvuxen i Norge men bor sedan mitten av 80-talet i Stockholm. Hon debuterade 1989 med novellsamlingen Det finns gränser för vad jag inte förstår och väckte genast uppmärksamhet med sitt språk, fyllt av poesi, humor och dramatik. Hennes barndomsskildring Jag smyger förbi en yxa (1999) innebar ett genombrott till en större läsarkrets. Den vann också Sveriges Radios romanpris. Vad är det som finns i skogen barn? (2002) belönades bl.a. med Aftonbladets litteraturpris. 2010 utkom romanen En dåre fri, som blev både en kritker- och en läsarsuccé. Den blev flertaligt prisbelönad och översatt till mer än tio språk. I höst är hon aktuell med romanen Jag föreslår att vi vaknar, där huvudpersonen Vilde har drabbats av en obotlig sjukdom. Vid hennes sida finns hela tiden O, tätt intill de kritiska ögonblick som kan bli det sista. Om något så självklart som livet skulle kunna upphöra, vad är det för frågor man ställer sig då?
Martina Montelius
Martina Montelius är dramatiker, regissör, författare och skribent på Expressen. Efter debuten som dramatiker 2000 med pjäsen Usch, nu blev jag lite mulen har hon skrivit ett tiotal pjäser. Sedan 2011 är hon konstnärlig ledare för Teater Brunnsgatan Fyra. Hon debuterade som författare 2013 med romanen Främlingsleguanen. Två år senare utkom hennes andra roman, Oscar Levertins vänner. I år är hon aktuell med sin tredje roman Avlivningskliniken Tusenskönan, som bland annat handlar om June, en premiumkund i allt hon gör, vacker och framgångsrik. Men hon storknar i pk-samhället till den grad att hon inte längre vill leva. Den handlar också om Alida, som aldrig har velat leva, överhuvudtaget. För Uffe är alltihop en impulsgrej, det ena ledde till det andra och nu är han här. Vill han ens dö? De tre möts på Tusenskönan, Sveriges främsta klinik för frivillig terminering av människoliv. Avlivningskliniken Tusenskönan är ett relationsdrama i självmordsmiljö om det som gör livet värt att leva och det som är värt att dö för.
David Zimmerman
David Zimmerman är bosatt i Malmö, gick ut Skurups skrivarlinje 2016 och debuterade året därpå med diktsviten Mal. Han är även verksam som kritiker och är en av arrangörerna bakom den återkommande litteraturscenen Malmötxt. I år kom hans andra diktsamling, Ljus och strålning. Den utspelar sig under en vår och sommar och rör sig kring en sjuk fars upplösning i världen. Varken fadern eller hans son lyckas formulera sig inför döden och det meningsförfall som inträffar när en central del av ens liv ringas in, angrips och raderas. Kritikerna har lovordat diktsamlingen, bland annat i Sydsvenskan, där Eva Ström skrev: ”Ändå är David Zimmermans poetiska stämma bärkraftig och övertygande i sin egen rätt. Trots det svåra ämnet, där det är lätt att kantra i sentimentalitet, lyckas han skildra ett inte ovanligt tillstånd på ett ovanligt sätt i kraft av ett valörrikt, vattrat och känsligt levande språk.”
Alice Dadgostar
Alice Dadgostar, född 1995 och boende i Göteborg, har gått på Skurups skrivarlinje. Hon har tidigare arbetat som researcher på P3 i Göteborg och bloggat för Nöjesguiden. I dag skriver hon texter för Djungeltrumman. Hon debuterar under hösten med romanen Roxy, en generationsroman i exakt takt med samtiden där det inte går att veta vem som sårar vem. Huvudpersonen Roxy dricker öl i Malmö med sina kompisar och längtar efter kärleken. Alla killar hon träffar pratar om sina ex, är porrmissbrukare eller För Känsliga För Sex. Hon är särskilt intresserad av Josef, men alla hans diagnoser står i vägen. Roxy vill bli framgångsrik men har inga tydliga projekt; hon läser Elis Burrau, följer Tone Schunnesson på Instagram, drömmer om att vara med i Babel men tänker mest på vad hon skulle ha på sig och vem som skulle titta.