Frågor

Tema Frågor med Karolina Ramqvist och UKON

Tid och plats

10 oktober

Åmåls stadshotell

19.00, servering från kl. 18.00

Biljetter och info

Inträde

100 kr (medlemmar i Dalslands Litteraturförening 60 kr)

Förtäring

Mat och dryck

Arrangör

Författarcentrum Väst och Bokdagar i Dalsland

Kontaktperson

Victor Estby
victor@bokdagaridalsland.se
www.bokdagaridalsland.se

Karolina Ramqvist

Karolina Ramqvist är journalist, manusförfattare och författare. Hon debuterade 1997 med romanen När svenska pojkar började dansa – och nådde ett större genombrott med en uppmärksammad följd romaner, Flickvännen (2009), Alltings början (2012) och Den vita staden (2015). Hon har bland annat tilldelats Per Olov Enquists pris för ”en unik position i svensk samtidslitteratur”. I våras utkom hennes senaste romanen Bröd och mjölk, om vilken Helsingborgs Dagblad skrev följande: ”Bröd och mjölk är otroligt välskriven. Frågor om kvinnlighet, klass och historia framträder tydligt men ändå subtilt och elegant. Mat är en oundviklig del av att vara människa och hur vi förhåller oss till den hänger samman med större samhälleliga aspekter. Med nästan plågsam trovärdighet lyckas Ramqvist skildra hur omsorg också kan generera destruktivitet, och att i ett liv är ingen händelse isolerad.”

UKON Foto: Helge Hansen

Ulf Karl Olov Nilsson

Ulf Karl Olov Nilsson, också kallad UKON, är poet, psykolog och psykoanalytiker. Han slog igenom med diktsamlingen Stammar (2002) och har idag ett femtontal diktsamlingar bakom sig. 2007 nominerades han till Augustpriset för diktsamlingen Synopsis. 2014 kom även en historisk roman om Henrik VIII, Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek. 2016 publicerade han Glömskans bibliotek – en essä om demens, vansinne och litteratur. I höst är han aktuell med Röstautograferna, en poetisk essä som kretsar kring rösten. Rösten är både natur och kultur, både personlig och socialt inlärd, och blir mer komplicerad ju mer vi tänker på den. UKON:s poetiska essä är fylld av exempel från havererade poesiuppläsningar, barndomsminnen, Emily Dickinsons läsefrukter, egna barndomsminnen och en tjugoårig psykologpraktik. Den tar oss via hicka, körsång och födsloskrik till felsägningar, rösthallucinationer som sirener och en döv fars sista ljudinspelning på ett trasslande kassettband.