Frågor
Tema Frågor med Karolina Ramqvist och UKON
Tid och plats
8 oktober
Varbergs bibliotek, Kulturhuset Komedianten
14.30
Biljetter och info
Förköp
Lunchservering kl. 12-13. Författarframträdande kl. 13-14.
Pris: 100 inklusive lunch, 50 kr enbart författarframträdande.
Hemsida: bibliotek.varberg.se
Förtäring
Finns förtäringsmöjligheter
Arrangör
Författarcentrum Väst och Varbergs Stadsbibliotek
Kontaktperson
Fredrika Sjöberg
fredrika.sjoberg@varberg.se
Karolina Ramqvist
Karolina Ramqvist debuterade 1997 och har sedan dess givit ut en mängd uppmärksammade romaner. Hon har bland annat tilldelats Per Olov Enquists pris för “en unik position i svensk samtidslitteratur” och är en av sin generations främsta författare. Ett större genombrott kom med romanen Flickvännen (2009), som fick en fristående uppföljare i Den vita staden (2015). Även Alltings början, en roman om en ung kvinna som vuxit upp med en mamma ur 68-rörelsen, nådde en stor läsekrets. Flera av hennes romaner är översatta och har fått internationell uppmärksamhet, däribland Björnkvinnan (2019). Efter den hyllade romanen Bröd och mjölk (2022) är hon nu aktuell med romanen Den första boken, som nominerades till Augustpriset 2024. Under en enda förmiddag får läsaren följa ett ungt älskande pars relation, från början till slut, på Jamaica. “”Karolina Ramqvists smärtsamma roman om passion och maktrelationer är storartad”, skrev Sydsvenskan.
Ulf Karl Olov Nilsson
Ulf Karl Olov Nilsson, också kallad UKON, är poet, psykolog och psykoanalytiker. Han slog igenom med diktsamlingen Stammar (2002) och har idag ett femtontal diktsamlingar bakom sig. 2007 nominerades han till Augustpriset för diktsamlingen Synopsis. 2014 kom även en historisk roman om Henrik VIII, Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek. 2016 publicerade han Glömskans bibliotek – en essä om demens, vansinne och litteratur. I höst är han aktuell med Röstautograferna, en poetisk essä som kretsar kring rösten. Rösten är både natur och kultur, både personlig och socialt inlärd, och blir mer komplicerad ju mer vi tänker på den. UKON:s poetiska essä är fylld av exempel från havererade poesiuppläsningar, barndomsminnen, Emily Dickinsons läsefrukter, egna barndomsminnen och en tjugoårig psykologpraktik. Den tar oss via hicka, körsång och födsloskrik till felsägningar, rösthallucinationer som sirener och en döv fars sista ljudinspelning på ett trasslande kassettband.