Frågor

Tema Frågor med Karolina Ramqvist, UKON, Naima Chahboun och Maja Lee Langvad

Tid och plats

9 oktober

Konsertsalen, Musikens hus, Göteborg

19:00, insläpp från 18:00

Biljetter och info

Förköp

Köp din biljett via denna länk!

Tillgänglighet

Se Musikens hus hemsida

Arrangör

Författarcentrum Väst

Kontaktperson

Pål Börjesson
poesiochprosa@forfattarcentrum.se
031–751 25 50

Karolina Ramqvist

Karolina Ramqvist debuterade 1997 och har sedan dess givit ut en mängd uppmärksammade romaner. Hon har bland annat tilldelats Per Olov Enquists pris för “en unik position i svensk samtidslitteratur” och är en av sin generations främsta författare. Ett större genombrott kom med romanen Flickvännen (2009), som fick en fristående uppföljare i Den vita staden (2015). Även Alltings början, en roman om en ung kvinna som vuxit upp med en mamma ur 68-rörelsen, nådde en stor läsekrets. Flera av hennes romaner är översatta och har fått internationell uppmärksamhet, däribland Björnkvinnan (2019). Efter den hyllade romanen Bröd och mjölk (2022) är hon nu aktuell med romanen Den första boken, som nominerades till Augustpriset 2024. Under en enda förmiddag får läsaren följa ett ungt älskande pars relation, från början till slut, på Jamaica. “”Karolina Ramqvists smärtsamma roman om passion och maktrelationer är storartad”, skrev Sydsvenskan. 

UKON Foto: Helge Hansen

Ulf Karl Olov Nilsson

Ulf Karl Olov Nilsson, också kallad UKON, är poet, psykolog och psykoanalytiker. Han slog igenom med diktsamlingen Stammar (2002) och har idag ett femtontal diktsamlingar bakom sig. 2007 nominerades han till Augustpriset för diktsamlingen Synopsis. 2014 kom även en historisk roman om Henrik VIII, Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek. 2016 publicerade han Glömskans bibliotek – en essä om demens, vansinne och litteratur. I höst är han aktuell med Röstautograferna, en poetisk essä som kretsar kring rösten. Rösten är både natur och kultur, både personlig och socialt inlärd, och blir mer komplicerad ju mer vi tänker på den. UKON:s poetiska essä är fylld av exempel från havererade poesiuppläsningar, barndomsminnen, Emily Dickinsons läsefrukter, egna barndomsminnen och en tjugoårig psykologpraktik. Den tar oss via hicka, körsång och födsloskrik till felsägningar, rösthallucinationer som sirener och en döv fars sista ljudinspelning på ett trasslande kassettband.

Naima Chahboun Foto: Kajsa Göransson

Naima Chahboun

Naima Chahboun debuterade 2011 med diktsamlingen Okunskapens arkeologi, som tar sitt avstamp i rättegången mot makarna Rosenberg i USA i början av 1950-talet. För denna diktsamling belönades hon med Författarförbundets Katapultpris för årets bästa debut. Juryns motivering löd: “Naima Chahbouns diktsamling Okunskapens arkeologi är en intensivt borrande, språkligt explosiv, formmässigt experimenterande, politisk, existentiell och konstnärlig undersökning av själva den mark vår samhällsbildning vilar på.” Naima Chahboun har gått både skrivarlinjen på Biskops-Arnö och Litterär gestaltning i Göteborg. Vid sidan av författarskapet är hon doktorand i statsvetenskap vid Stockholms universitet. Nu i höst utkommer hennes nya diktsamling Äpplen och päron, i vilken hon spänner bågen mot vetandets och förnuftets horisont. Med språklig intensitet och underfundig humor skruvar sig hennes dikter genom en samtid där informationen flödar fritt, men där fakta väger lätt som fjärilsvingar och sanningen är lika frånvarande som gud.  

Maja Lee Langvad Foto: Isak Hoffmeyer

Maja Lee Langvad

Maja Lee Langvad, född i 1980 i Seoul och uppvuxen i Danmark, är en av de mest intressanta rösterna i dansk samtidslitteratur. Hon debuterade 2006 med diktsamlingen Find Holger Danske. Hon har varit redaktör för den för den litterära tidskriften Banana split. Mellan 2007 och 2010 var hon bosatt i Seoul, där hon engagerade sig i den adoptionskritiska rörelsen. 2016 utkom den uppmärksammade Hon är arg i svensk översättning; ett ursinnigt vittnesmål om att vara adopterad. I år hon aktuell med Dagar med galopperande hjärtklappning, som är ett kärleksbrev, en sjukdomsdagbok och en essä om skrivandet. På ett organiskt vis flätas tre olika berättelser samman, som med humor, sårbarhet och språklig elegans utforskar vänskaper i förändring, böcker och fraser som Maja Lee Langvad har skrivit och läst, tystnad, tillhörighet och den rosenträdgård hon drömmer om att få.