6-8 september – tema Verkan

7 september i Göteborg läser Hans Gunnarsson, Therese Bohman, Johannes Heldén och Namdar Nasser i Konsertsalen på Musikens hus.

Kvällen börjar 19.00. Biljetter går att boka på www.ticnet.se.

Författarna läser även i olika konstellationer i Trollhättan 6/9 och Lidköping 8/9. Klicka på respektive ort för mer information om evenemangen och presentationer av de medverkande författarna. Temat för veckan är Verkan.

Varmt välkommen!

Nu presenterar vi höstens alla kvällar! 7 september rullar nya säsongen igång i Göteborg och då gästas vi av inga mindre än Hans Gunnarsson, Therese Bohman, Johannes Heldén och Namdar Nasser som läser på tema Verkan. Kvällen börjar 19.00 i Konsertsalen på Musikens hus. Författarna läser i olika konstellationer även i Trollhättan och Lidköping.

Se vårt kalendarium för vårens alla kvällar och läs mer om de medverkande författarna. Vill du köpa biljetter till kvällarna i Göteborg besök www.ticketmaster.se.

Höstens program

6 – 9 september: tema Verkan
Hans Gunnarsson, Therese Bohman, Johannes Heldén och Namdar Nasser

3 – 6 oktober: tema Orden
Mattias Alkberg, Birgitta Lillpers, Morten Chemnitz (DK) och Annika Paldanius

7 – 11 november: tema Rörelse
Nina Björk, Lina Wolff, Catharina Gripenberg och David Norlin

5 – 8 december: tema Ingen människa är en ö
Steve Sem-Sandberg, Qaisar Mahmood, Elisabet Kristín Jökulsdóttir och Emöke Lipcsey Andersson

Författarna läser i Borås, Kinna, Skövde, Vänersborg, Åmål, Trollhättan, Göteborg, Strömstad och Lidköping i olika konstellationer.

Intresserad av att starta en läsecirkel med koppling till programmet? Läs mer om hur du går till väga.

Höstsäsongen drar igång med programsläpp och uppläsningar på Göteborgs kulturkalas! Torsdag 18 augusti presenterar Författarcentrum Väst sitt litterärt kalendarium för hösten 2016 på Trappscenen på Stadsbiblioteket. Kvällen bjuder på uppläsningar av Bengt Berg, Jenny Högström och Nanna Johansson. Efter läsningarna bjuder vi på något att dricka. Evenemanget börjar 19.00 och inträdet är fritt.

Kom och fira med oss!

Bengt Berg är författare, poet och före detta riksdagsledamot. Han har skrivit ett stort antal dikter och hans senaste diktbok, Dikter genom 40 år, omfattar över 600 sidor. Bengt Berg har bland annat fått Ferlinpriset där motiveringen var ”en poet med en särart som gränsar till egensinnighet” och 2015 fick han hedersutmärkelsen Årets Värmlänning.

Författaren och litteraturkritikern Jenny Högströms senaste verk är den kritikerhyllade diktsamlingen ”En liten bok om kött och chark”, som handlar om graviditet, ideologi och inbillning, och om en tillblivelse som också inrymmer död.

Nanna Johansson är en hyllad serieskapare och radiopratare. Hon romandebuterade 2014 med ”Drottningen av Ronnevik” som handlar om en fiktiv småstad med luttrade lokalpolitiker, vilseledda småstadsinvånare och ett pappersbruk som sett sina bästa dagar.

11 maj hade vi besök av Erik Niva, Negar Naseh, Staffan Malmberg och Karin Brygger på Musikens hus i Göteborg. Författaren Ingela Jonasson delade också ut priser till vinnarna av vår skrivtävling Jag skriver i dina ord. Som vanligt var vår hovfotograf Jarmo Väyrynen på plats och dokumenterade kvällen. Bilderna kan du se här nedan. I vårt bildgalleri kan du också se bilder från tidigare kvällar, ända sedan 2006.

 

Vår läsfrämjande skrivtävling Jag skriver i dina ord blir rikstäckande! Tävlingen, som tidigare bara var öppen för elever i Västra Götalandsregionen, går ut på att eleverna ska skriva egna texter med inspiration, stöd eller motstånd från redan befintliga dikter eller låttexter. Dessutom erbjuds deltagande skolor omkring 200 kostnadsfria författarbesök för att ytterligare stimulera elevernas skrivande.

Till finalen i Göteborg kommer en jury i varje region att nominera två bidrag. Av dessa åtta bidrag utser finaljuryn tre vinnare som traditionsenligt får motta sina priser på Forum för poesi och prosas säsongsavslutning i Göteborg i maj 2017.

Tävlingen administreras av Författarcentrum Väst och samordnas med Författarcentrums övriga regionkontor i Umeå, Malmö och Stockholm.

Följ tävlingen på www.jagskriver.nu. Hemsidan byggs inom kort på med fullständiga tävlingsregler, inspirations- och studiematerial samt intressanta artiklar om läsning och skrivande.

Tävlingen arrangeras av Författarcentrum med stöd av PostkodLotteriets Kulturstiftelse

11 maj tillkännagavs vinnarna av andra upplagan av Jag skriver i dina ord, Forum för poesi och prosas regionala skrivtävling för gymnasieelever. Första priset gick till Ebba Widman för dikten Djuphav. Kim Ström och Jakob Ekelund vann andrapriset.

Vinnarna tillkännagavs och fick sina priser på Forum för poesi och prosas säsongsfinal på Musikens hus 11 maj. Ebba Widman från Bäckängsgymnasiet i Borås vann första pris för dikten Djuphav.

Juryns motivering löd “Med konsekvens, böljande rytm och stilistisk brådmognad, där form och innehåll är imponerande väl sammanlänkade, tas läsaren följsamt med ner i djupet, till själva kärnan, men får också hämta andan i ett skummande ytvatten. Ebba Widmans text formulerar det allmängiltigt personliga men via omvägen, eller kanske genvägen, om det ursprungliga, knyter samman nu och då, kärna och hölje, med en omsorgsfullt spunnen röd silkestråd.”

– Det känns ganska overkligt, jag hade inga större förhoppningar att vinna utan skickade in texten mest för att jag tyckte uppgiften var rolig. Självklart lade jag ner tid på den, men blev väldigt förvånad när jag fick reda på att jag vunnit. Förvånad, men framför allt glad och tacksam!

Prissumman på 5000 kr är skänkt av pennföretaget Ballograf. Det vinnande bidraget kommer att publiceras i den litterära tidskriften ponton.

Två deltagare vann andrapriset: Kim Ström från Mikael Elias teoretiska gymnasium i Göteborg och Jakob Ekelund från Schillerska gymnasiet i Göteborg. De tilldelas 1000 kr var. Förutom prissumman föräras vinnarna även varsitt diplom, pennset och bokpaket.

Juryn bestod av författarna Mikael Thörnqvist, Ingela Jonasson och Jerker Sagfors.

 

Priserna delas i år ut av Ballograf AB, Albert Bonniers förlag och  den litterära tidskriften ponton.

Jag skriver i dina ord arrangerades med stöd av Kulturrådet och Västra Götalandsregionen. Forum för poesi och prosa drivs av Författarcentrum Väst.

___

 

Djuphav
Ebba Widman
Bäckängsgymnasiet, Borås

Juryns motivering: “Med konsekvens, böljande rytm och stilistisk brådmognad, där form och innehåll är imponerande väl sammanlänkade, tas läsaren följsamt med ner i djupet, till själva kärnan, men får också hämta andan i ett skummande ytvatten. Ebba Widmans text formulerar det allmängiltigt personliga men via omvägen, eller kanske genvägen, om det ursprungliga, knyter samman nu och då, kärna och hölje, med en omsorgsfullt spunnen röd silkestråd.”

Underligheten med att vara
Kim Ström
Mikael Elias teoretiska gymnasium, Göteborg

Juryns motivering: ”Kim Ströms händer har ett stabilt grepp kring språk, form och innehåll, med bildspråklig precision ger han oss poesi om livet och vår tid. Han låter varandet överrumpla sig själv – men också oss läsare, och vi får spegla oss i starka, uttrycksfulla och överraskande bilder.”

En kappa som täcke
Jakob Ekelund
Schillerska gymnasiet, Göteborg

Juryns motivering: ”I Jakob Ekelunds historia – full av känsla och medkänsla – hålls den skrämmande verkligheten hjälpligt på avstånd, innan dörren sparkas upp och täcket rycks undan. Våldets bilder och färger slår emot läsaren på en rytmisk prosa med poetiska kvaliteter, i en text där rim och ljudlikheter bidrar till helhetsupplevelsen.”

6 april hade vi besök av Aris Fioretos, Helle Helle, Johan Jönson och Jila Mossaed på Musikens hus i Göteborg. Som vanligt var vår hovfotograf Jarmo Väyrynen på plats och dokumenterade kvällen. Bilderna kan du se här nedan. I vårt bildgalleri kan du också se bilder från tidigare kvällar, ända sedan 2006.

 

Nedan följer Kim Ströms vinnande bidrag i Jag skriver i dina ord, juryns motivering och en kort intervju.

 

Underligheten med att vara

Inspirerad av dikten Any Time av William Stanley Merwin

 

Nuförtiden
känns det som att det finns,
en överväldigande
underlighet med att vara
som överumplar mig.

Och livet,
detta liv,
från dess grumliga vy,
genom skadat glas ­

Det känns som om livet
reser förbi
otroligt långsamt,
så outhärdligt snabbt.

Och tiden,
vår tid,
känns som blott
en skiftande form
i virvlande rök.

Igår, som ett urblekt minne.
Förra året, som häromdagen.
Nu, som förevigt.
Imorgon, som idag.

Nätter,
har förlorat sin glöd.

Dagar,
tonar nu ut till svart.

Och det här,
min frisläppta existens,
fortsätter,
med en snigels fart,
på en svalas rygg.

 

Kim Ström

 

Juryns motivering: ”Kim Ströms händer har ett stabilt grepp kring språk, form och innehåll, med bildspråklig precision ger han oss poesi om livet och vår tid. Han låter varandet överrumpla sig själv – men också oss läsare, och vi får spegla oss i starka, uttrycksfulla och överraskande bilder.”

__

 

”Det började med att jag tittade på en klocka som står på mitt skrivbord”

Hur fick du idén till texten? 

Det började med att jag tittade på en klocka som står på mitt skrivbord. Jag reagerade på att det kändes som att det var olika lång tid mellan sekunderna. Det fick mig att börja fundera på hur vi människor faktiskt uppfattar tid och vad tid egentligen är. Jag gick vidare med den idén och lät fantasin göra resten.

Vad blir du inspirerad av när du skriver? 

I största mån så blir jag inspirerad av miljön omkring mig och det sammanhang jag är i. Det finns ingen specifik källa utav inspiration, utan det blir det som lockar mig just vid tillfället. Mitt sätt att skriva skulle nog däremot vara inspirerat av några av mina favoritpoeter: Robert Frost, Edgar Allan Poe, och Oscar Wilde.

Vad gör du mer än att skriva?

Jag läser väldigt mycket. Det jag läser är främst poesi och filosofilitteratur. Det är inte helt ovanligt att jag tar med mig en bok på cykeln och cyklar ut till en sjö i närheten för att sedan sitta där och bara läsa i några timmar. Sedan så studerar jag självklart i gymnasiet också.

Nedan följer Jakob Ekelunds vinnande bidrag i Jag skriver i dina ord, juryns motivering och en kort intervju.

 

En Kappa som täcke

Inspirerad av Dom som aldrig sover, Selest

 

Efter veckor av vakenhet åkte du från mig.
Mina händer känner än din puls.
De saknar din närhet, hur du lugnade vad som skar,
men nu kommer allt bli som förut.
Långt ut från bygden, en glänta bland kala hyggen och gran.
Mitt i gläntan leder småvägar och stigar, som bäckar små,
till grusplanen framför huset.
Här sitter en man och väntar på trappan.
Blicken är riktad mot trädens toppar,
generöst kantad med fåglar som i en törnekrans.
Sirener bryter stillheten,
fåglar bryter upp och kransen spricker.
Långt bort syns sirenernas källa, kalla blåa ljus
Hans ögonbryn dras ihop, kisar, ögonen svider till
det blåa ljuset tycks svälla.
Han vänder dem ryggen och går in i sitt hus.
I hallen passerar han hennes kappa, som fortfarande hänger.
Varför kunde du inte stanna här, kom tillbaka.
Du borde belöna den, min långa vaka.
Vidare in i huset, uppför ännu en trappa till sovrummet. Men blicken dras ut genom ett fönster, nej! Fort in i sovrummet. Bilar skvätter upp grus ute på planen. Dörrar smäller. Sovrummet består av två sängar, skilda. Den stora sängen är tillrättalagd, skvallrar om hemligheter gömda. Den lilla står inte ens i samma rum, avskilda med väggar. Dörren står låst. Han söker spöken som fastnat i väggar men finner bara den stora sängen alldeles bäddad. Han dyker in under täcket, slänger sig ut för den längsta trappan utan stöd från räcket.
Trycker kudden mot huvudet, som om nätterna i barnaminne. Röster som ropar, ger order och skriker blir de där isande ljuden. Åren försvinner, under täcket blir världen ett terrarium för sinnen. Vassa, röda, skärande ljud. I hela kroppen sprider sig hjälplöshet, ögonen svider, de brinner. Ljudet skär genom väggarna, in i pojkrummet. Det måste vara någon som hör, någon som kommer och räddar-­ men tanken blir aldrig färdig. Dörren till pojkens rum flyger upp och in kommer döden. En ny verklighet trängde sig in. Det går inte att vara ledsen om du är ensam. Det går inte att få något av hjärtats ömhet. Döden går långsamt fram och lägger handen på täcket. Pojken kan känna den klibbiga stanken, röda djupa doften. Händerna lämnar fläckar på täcket.
De blåa ljusen återvänder långsamt i pulserande ton, dunkande in genom fönstren. Han slänger sig ur sängen. Ingen tid att förlora. Rycker i dörren till den lilla sängen, den står fortfarande låst. Bankar tills han skriker, sparkar till dörren viker. Viker sig i ett högljutt brak. Utanför hörs rop, sladd och ännu en dörr smälla.
I rummet lägger sig ett moln av damm. Ett fönster är fördraget, men gardinen är sönderriven nog så att kvällssolen kan peta in, fönstret är öppet. Ett svärd av gult ljus klyver rummet. Lyser upp ett tunt gult sår längs golvet, upp på sängen, på konturen av en kropp. Fläckar kryper över hela sängen, svart som natt. Han går fram och smeker sängens gavel. Drar handen vidare över täcket, lämnar nyröda fläckar.
Han blundar, minns en blå himmel under sommardag. Minns hur han träffade henne, såg henne för första gången. I sommarhettan verkade hon på avstånd återvända till hans drömmar. Men första mötet med sin dröm blir mödosamt. All den tid som han har väntat, i stillhet jag lider. På nedervåningen klampar fotsteg. Hon säger mycket mer än hon borde, men det går precis enligt plan. Fångar henne då hon faller med huvudet. Nerför en trappa och ut, hon är bara lite dåsig, ett glas vin för mycket. Vem skulle ropa varg när han håller hennes kappa.
Nu står han framför sängen. Hennes ansikte ser blått ut mot det gula såret. Varför kunde du inte bara förstå? Det gjorde mer ont för mig, men du– Andan trycks ur honom. Han blir nertryckt. Öronbedövande. Allt. Ansiktet mot golvet, händer bakom ryggen. Sluta skrik. Metall mot nacken, och handleder. Huvudet ringer. Polisen sitter gränsle och spottar honom i ansiktet.
Dåsig blir han släpad ur huset. Ner för trappan, där åskådare samlats. Ingenting har de att säga, konstigt nog. Ingen tomat att kasta, byfånen får fri passage. Klagomuren har flyttats, står där den behöver utnyttjas. Ansiktena är blå, kanske av nattens kyla. I hallen ser han, kappan hänger inte kvar. Hon har den på sig. Hon står ju precis där. Han försöker ropa, skrika ett namn, men spottar bara blod.
Släpad ut ur dörren. Stapplar fram till bilens dörr. ”Akta huvudet”.
I bilen har luften blivit kall.
Jag saknar mitt täcke för natten
Tanken stämmer upp, mycket annat tystnar
Ingenting stör, skogen spänner öronen, lyssnar
Efter veckor av vakenhet, åkte du från mig,
nu kommer allt bli som förut
Bilen startar.
Skumpar i grusvägens hål.
Stanna här, jag vill inte vakna än
Hjälp mig glömma vad som hänt.
Utanför bilen ser han ansikten, blå.
Han minns, han har sett dem för längesen,
under den sista natten han sov.

 

Jakob Ekelund

 

Juryns motivering: ”I Jakob Ekelunds historia – full av känsla och medkänsla – hålls den skrämmande verkligheten hjälpligt på avstånd, innan dörren sparkas upp och täcket rycks undan. Våldets bilder och färger slår emot läsaren på en rytmisk prosa med poetiska kvaliteter, i en text där rim och ljudlikheter bidrar till helhetsupplevelsen.”

__

 

”Jag ville förstå hur han tänkte”

Hur fick du idén till texten? 

Jag letade aktivt efter en text till tävlingen. När jag väl hittade låten så kopplade jag direkt ihop den med en kidnappning som jag nyss läst om. Då stod det klart att jag ville skapa min egen version utifrån hans perspektiv, att jag ville förstå hur han tänkte, vilket jag tror gäller för många som skriver. Jag fann att det i slutändan mynnade ut i en problematisering av manlig perverterad kärlek, eller kanske bara i min rädsla för den.

Vad blir du inspirerad av när du skriver? 

Intressanta händelser eller underliga fakta, mestadels. Även andras verk såklart, men då handlar det om mindre medveten inspiration.

Vad gör du mer än att skriva?

Jag försöker dricka mindre kaffe och träna mer. Målar, läser, och oroar mig för och/eller drömmer om framtiden.

Nedan följer Ebba Widmans vinnande bidrag i Jag skriver i dina ord, juryns motivering och en kort intervju.

 

Djuphav

Inspirerad av låten Ocean av Görkem Han Jr.

 

Blåblod
Midvind
Skvalpsång

Djuphav

Ibland brusar leran upp
Jorden jag är kommen från stöter bort sig själv i avsky
I längtan efter det stora lugnet
Mina andetag förföljer mig
Och när jag inte kan andas lever minnet av dem som en hägring

Jag vet inte vad jag förlorade
Eller var jag tappades bort
Men sedan en tid, en lång tid, början
Havet som skildes från himlen på andra dagen
skildes från mig på min första

Och när jag är djupast i dalen
Gömmer mig längst under stenen
i myllan
Och gråter
Känner sältan rinna ner i strupen och viska
Nya vägars sång i mina pulserande örongångar

Fara vill
Farlida
Farled

Djupvatten

Mina tårars salt av jorden
Sväller i porerna när jag springer ut i natten
Jag samlar upp vätskan i mina armar
– Jag tror du har gjort likadant ­-
Så att de rinner ut i ett tomt hav att drunkna i

I Djuphavet finns inga tankar
Inga berg som står ivägen, inga blygrå dagar
Mitt Djuphav är en vidsträckt mörknande ocean;
ett mikrokosmos kanske du tänker

Medan jag flyter förbi makroskopiska berg och djupblå dalar
Jag vet inte vad jag hittar
Men i det levande vattnet flyter
mina andetag
Sävligt
Och jag fångar dem med händarna korsade över bröstet
Innan jag vänder på stenen och havet rinner ut

 

Ebba Widman

 

Juryns motivering: ”Med konsekvens, böljande rytm och stilistisk brådmognad, där form och innehåll är imponerande väl sammanlänkade, tas läsaren följsamt med ner i djupet, till själva kärnan, men får också hämta andan i ett skummande ytvatten. Ebba Widmans text formulerar det allmängiltigt personliga men via omvägen, eller kanske genvägen, om det ursprungliga, knyter samman nu och då, kärna och hölje, med en omsorgsfullt spunnen röd silkestråd.”

 

__

 

”Jag brukar skriva för att reda ut situationer eller känslor som jag inte kan förstå”

Hur känns det och vad betyder det här priset för dig?

Det känns ganska overkligt, jag hade inga större förhoppningar att vinna utan skickade in texten mest för att jag tyckte uppgiften var rolig. Självklart lade jag ner tid på den, men blev väldigt förvånad när jag fick reda på att jag vunnit. Förvånad, men framför allt glad och tacksam!

Hur fick du idén till texten?

Jag lyssnar väldigt mycket på musik och tycker att låttexterna är en väldigt viktig del. Alltså har jag redan mycket tankar kopplade till olika musikstycken och det föll sig väldigt naturligt att skriva utifrån en låttext, och den här låten hade jag lyssnat på en del då. Jag brukar skriva för att reda ut situationer eller känslor som jag inte kan förstå. Genom att lyssna på musik och skriva kan jag fånga de här skeendena och få överblick (väldigt expressionistiskt). Den här texten handlar om ångest ­ och vägen ut ­ och är väldigt personlig. Samtidigt kände jag att den inte var beroende av min kontext utan kunde vara en friståede bild av känslan. Men det var nära att jag inte vågade skicka in den.

Vad blir du inspirerad av när du skriver?

Jag har alltid gillat ord och språk, och vi har alltid läst högt hemma. Så att leka med språket har jag gjort på ett eller annat sätt ända sedan jag var liten. I högstadiet upptäckte jag novellen och har sedan dess dragit ner mer och mer på orden för varje år. Och så är det som sagt ett sätt för mig att reda ut “livet” så för ögonblicket brukar det vara känslor eller stämningar som är för komplexa för att redas ut i mitt huvud som inspirerar mig. Eller skräckhistorier. Det skulle jag vilja kunna skriva.

Vad gör du mer än att skriva?

Mest går jag i skolan: andra året på en natur­ och samhällslinje med friluftsinriktning, och det säger nog väldigt mycket om mig. Men utanför skolan sjunger jag. Och lyssnar på musik. Sedan älskar jag friluftsliv och att cykla. Man kan ta sig så långt av egen kraft på en cykel, det gillar jag. Och så är det ju miljövänligt!

11 maj i Göteborg läser Erik Niva, Negar Naseh, Staffan Malmberg och Karin Brygger i Konsertsalen på Musikens hus. Under kvällen kommer vi även att presentera och fira vinnarna i årets omgång av vår skrivtävling för gymnasieelever Jag skriver i dina ord.

Kvällen börjar 19.00. Biljetter går att boka på www.ticnet.se.

Författarna läser även i olika konstellationer i Trollhättan 10/5 och Lidköping 12/5. Klicka på respektive ort för mer information om evenemangen och presentationer av de medverkande författarna. Temat för veckan är Ingå.

Varmt välkommen!

6 april i Göteborg läser Aris Fioretos, Helle Helle, Johan Jönson och Jila Mossaed i Konsertsalen på Musikens hus. Kvällen börjar 19.00. Biljetter går att boka på www.ticnet.se.

Författarna läser även i olika konstellationer i Skövde 4/4 och Vänersborg 5/4Lidköping 7/4 och Kinna 8/4. Klicka på respektive ort för mer information om evenemangen och presentationer av de medverkande författarna. Temat för veckan är Varandra.

Varmt välkommen!

Nu närmar sig deadline för vår skrivtävling Jag skriver i dina ord. Tävlingen ger dig som är elev på ett gymnasium i Västra Götalandsregionen möjlighet att utveckla ditt skrivande och vinna fina priser.

Jag skriver i dina ord går ut på att komponera en egen valfri typ av text utifrån en redan existerande dikt eller låttext. En jury bestående av författare utser tre vinnare. Deadline är 31 mars.

Tävlingsregler, priser och inspiration finns här.

Varmt välkommen att delta!

Henri Gylander, Kennet Klemets, Elisabeth Berchtold, Ulf Eriksson.

Foto: Jarmo Väyrynen

 

2 mars hade vi besök av Henri Gyllander, Kennet Klemets, Elisabeth Berchtold och Ulf Eriksson på Musikens hus i Göteborg. Som vanligt var vår hovfotograf Jarmo Väyrynen på plats och dokumenterade kvällen. Bilderna kan du se här nedan. I vårt bildgalleri kan du också se bilder från tidigare kvällar, ända sedan 2006.

6 april är det Forum för poesi och prosa i Göteborg igen, då med Aris Fioretos, Helle Helle, Johan Jönson och Sara Hallström.

Varmt välkommen!

 

I förmiddags fick vi det tråkiga beskedet att Tom Malmquist måste ställa in sin medverkan ikväll. Han har blivit sjuk i influensa. Kennet Klemets ersätter. På grund av den sena programändringen sänker vi inträdet för alla till 30 kr.

Evenemanget börjar 19.00 ikväll i Konsertsalen på Musikens hus. Förutom Klemets läser även Henri GylanderElisabeth Berchtold och Ulf Eriksson.

Varmt välkommen!

 

 

Klas Östergren, Maja Hjertzell, Eirin Gundersen och Torkel Rasmusson.

Foto: Jarmo Väyrynen

 

2 mars i Göteborg får vi besök av Henri Gylander, Elisabeth Berchtold och Ulf Eriksson. Tom Malmquist har ställt in sin medverkan pga sjukdom. Kvällen börjar 19.00 i Konsertsalen på Musikens hus. Biljetter går att boka på www.ticnet.se.

Skövde 29/2 och Trollhättan 1/3 kommer Gunilla Linn Persson att läsa med Henri Gylander. I Åmål 4/2 står Henri Gylander och Sven Olov Karlsson på scen. Klicka på respektive ort för mer information om evenemangen och presentationer av de medverkande författarna. Temat för veckan är Villkor.

Varmt välkommen!

Nu presenterar vi vårens alla kvällar! 3 februari rullar nya säsongen igång i Göteborg och då gästas vi av inga mindre än Klas Östergren, Torkel Rasmusson, Maja Hjertzell och Eirin Gundersen som läser på tema Vändningar. Kvällen börjar 19.00 i Konsertsalen på Musikens hus. Författarna läser i olika konstellationer även i Borås, Vänersborg och Åmål.

Se vårt kalendarium för vårens alla kvällar och läs mer om de medverkande författarna. Vill du köpa biljetter till kvällarna i Göteborg besök www.ticnet.se.

Vårens program

1 – 4 februari: tema Vändningar
Klars Östergren, Maja Hjertzell, Torkel Rasmusson och Eirin Gundersen

29 februari – 3 mars: tema Villkor
Tom Malmquist, Henri Gylander, Elisabeth Berchtold och Ulf Eriksson

4 – 8 april: tema Varandra
Aris Fioretos, Helle Helle, Johan Jönson och Sara Hallström

10 – 12 maj: tema Ingå
Erik Niva, Negar Naseh, Staffan Malmberg och Karin Brygger

Författarna läser i Borås, Kinna, Skövde, Vänersborg, Åmål, Trollhättan, Göteborg och Lidköping i olika konstellationer.

Intresserad av att starta en läsecirkel med koppling till programmet? Läs mer om hur du går till väga.

3 februari rullade en ny säsong igång på Musikens hus i Göteborg. På scenen stod Klas Östergen, Maja Hjertzell, Eirin Gundersen och Torkel Rasmusson. Som vanligt var vår hovfotograf Jarmo Väyrynen på plats och knäppte några bilder som du kan se här nedan. I vårt bildgalleri kan du också se bilder från tidigare kvällar, ända sedan 2006.

I mars är vi tillbaka igen, då med Tom Malmquist, Henri Gylander, Elisabeth Berchtold och Ulf Eriksson.

Varmt välkommen!