Foto: Martin Stenmark

Hemligheter

Tema Hemligheter med Jonas Karlsson, Vigdis Hjorth, Amanda Svensson och Ingela Strandberg

Tid och plats

3 april

Konsertsalen, Musikens hus, Göteborg

19:00, insläpp från 18:00

Biljetter och info

Förköp

Köp din biljett via denna länk!

Tillgänglighet

Se Musikens hus hemsida

Arrangör

Författarcentrum Väst

Kontaktperson

Pål Börjesson
poesiochprosa@forfattarcentrum.se
031–751 25 50

Foto: Martin Stenmark

Jonas Karlsson

Jonas Karlsson, född 1971 och bosatt i Stockholm, är författare, dramatiker och skådespelare. Som skådespelare är han känd för sina roller i Hans och hennes, Livet är en schlager, Miffo samt TV-serier om både Gustav III och August Strindberg. Han har även ingått i en rad teateruppsättningar, och t.ex. gjort Hamlet inför dansk publik, samt tillhör Dramatens fasta ensemble. Hans pjäser Nattpromenad och Mellanrum har båda satts upp på Stockholms stadsteater. Som författare debuterade han 2007 med novellsamlingen Det andra målet, som rosades av kritikerna och nådde många läsare. Hans andra novellsamling heter Den perfekte vännen (2009) och den tredje Spelreglerna (2011). Några av hans noveller har filmatiserats och böcker är översatta till flera länder. 2015 utkom kortromanen Jag är en tjuv. Våren 2019 utkommer romanen Regnmannen, som handlar om Ingmar, en pensionerad regissör och änkeman som återfunnit glädjen i tillvaron genom att ägna sig åt sin frus rosenträdgård. Men sommaren är ovanligt het, regnet faller aldrig och rosorna behöver vatten. Men bakom huset hittar Ingmar en gammal rostig kran som visar sig ha oväntade egenskaper.

Vigdis Hjorth

Vigdis Hjorth är en av Norges främsta författare. Arv och miljö blev hennes stora internationella genombrott, boken nominerades till Nordiska rådets litteraturpris och National Book Award i USA för bästa översatta roman. På svenska finns även romanerna Henrik, Lärarinnans sång, Är mor död? och Byta däck. Hösten 2022 utgavs romanen Om bara från 2001 för första gången i svensk översättning. Denna anses av många vara hennes bästa och har blivit en modern klassiker. ”När man vaknat ur besattheten tittar man man upp och ser att tiden gått, att livet pågått. Om detta berättar Vigdis Hjorth skickligt och gripande”, skriver Julia Svensson i Sydsvenskan.

Amanda Svensson

Amanda Svensson är författare och översättare. 2008 gjorde hon uppmärksammad debut med Hey Dolly. Tre år senare utkom Välkommen till den här världen, som nominerades till Augustpriset och med romanen Allt det där jag sa till dig var sant (2014) var det klart att hon var en av sin generations mest intressanta romanförfattare. 2019 tilldelades hon också Per Olov Enquists pris samt Svenska Dagbladets litteraturpris för romanen Ett system så magnifikt att det bländar. Hösten 2023 utkom hon med romanen Själens telegraf, som på olika tidsplan följer huvudpersonen Iris som trettonåring, en sommar då barndomen tar slut, och som nittonåring och student i Glasgow. “Det är en roman som har höjda ögonbryn och dunkande hjärta, som liknar en barnmorsketratt eller ett stetoskop, som kan användas för att kunna lägga örat mot allt vi inte ser hos varandra och lyssna”, skrev Expressen.

Foto: Sara Mac Key

Ingela Strandberg

Ingela Strandberg är född och uppvuxen i Halland, där hon fortfarande bor med sin familj. Hon är utbildad journalist och började som 18-åring arbeta som reporter på Hallandsposten. Hon debuterade 1974 med Flickebarn och har sedan dess gett ut många böcker, med övervikt åt diktsamlingar. När hon belönades med Werner Aspenströmspriset beskrivs Strandberg som “föränderlighetens poet – få har som hon skrivit om den inre oro vars ständiga flyktsignaler fyller gårdsplanen med vägskäl.” Utöver författandet har hon även ägnat sig mycket åt musik. År 2000 släpptes hennes skiva Låt dom aldrig ta dig. Hon har också skrivit ett drama, TV-pjäsen Blank päls och starka tassar. Hennes senaste diktsamling, Att snara en fågel, utkom 2018. Den utgörs av två diktsviter, som ett hjärta där frihet dunkar i båda kamrarna. I den första sviten försöker diktjaget lära sig ödlans specialitet: att spela död för att undgå faror. I den andra står själar på kö för att finna en kropp att uppgå i och fullbordas. “Ingela Strandberg har aldrig skrivit bättre”, tyckte Aftonbladet. “Gastkramande, feberlikt och omskakande i det enkelt och fjärderlätt chosefria”, skrev Svenska Dagbladet.