Arv och Miljö del II

med Susanna Alakoski och Wanda Bendjelloul (flyttat från den 8 oktober)

Tid och plats

25 november

Varbergs bibliotek, Kulturhuset Komedianten

13.00 (lunch kl 12)

Biljetter och info

Förköp

Lunchservering kl. 12-13. Författarframträdande kl. 13-14.

Pris: 100 inklusive lunch, 50 kr enbart författarframträdande.

Hemsida: bibliotek.varberg.se

Förtäring

Finns förtäringsmöjligheter

Arrangör

Författarcentrum Väst och Varbergs Stadsbibliotek

Kontaktperson

Fredrika Sjöberg
fredrika.sjoberg@varberg.se

Susanna Alakoski

Susanna Alakoski gjorde författardebut 2006 med romanen Svinalängorna, som belönades med Augustpriset och både blev pjäs och film. Sedan dess har Alakoski varit redaktör för ett flertal uppmärksammade antologier, skrivit ytterligare en roman, Håpas du trifs bra i Fengelset (2010), flera barnböcker samt de två dagboksessäerna Oktober i Fattigsverige (2012) och April i Anhörigsverige (2015), där den sistnämnda sattes upp som pjäs på Stockholms stadsteater våren 2016. Hon har även publicerat ett flertal noveller och essäer och skrivit dramatik. 2019 utkom hon med den efterlängtade romanen Bomullsängeln, som inleder en svit romaner om kvinnors liv, arbete och längtan i Finland och Sverige under hela 1900-talet. I augusti kommer den andra boken i sviten: Londonflickan.

Foto: Sofia Runarsdotter

Wanda Bendjelloul

Wanda Bendjelloul är utöver författare också journalist och filmkritiker, med uppdrag för bland annat TV och Dagens Nyheter. Hon debuterade 2020 med Dalenglitter: en roman om hårt arbete, som skildrar en ung kvinnas uppväxt i Södra Stockholm och arbete på en snabbtmatsrestaurang. Från tiden vid fritösen har hon brännmärken på handlederna, men vid kassan är allt lättare. Hon kan smussla undan en sedel, hon kan spara till ett körkort. Kanske finns det en väg bort. När en polsk släkting dör reser hon till hans begravning och möter en helt annan förort än sin egen och livet tar en oväntad vändning,skrev DN. “Detta , om ni inte förstått det vid det här laget, är inget annat än en bildningsroman”, skrev DN. “Därtill faktiskt en synnerligen charmig och känslig sådan.”