Kärlek och förvandling

Anne Swärd och Ingela Strandberg

Tid och plats

4 september

Varbergs bibliotek, Kulturhuset Komedianten

12.30

Biljetter och info

Inträde

Fri entré

Förköp

Lunchservering kl. 12-13. Författarframträdande kl. 13-14.

Pris: 100 inklusive lunch, 50 kr enbart författarframträdande.

Hemsida: bibliotek.varberg.se

Förtäring

Finns förtäringsmöjligheter

Arrangör

Författarcentrum Väst och Varbergs bibliotek

Kontaktperson

Lillemor Åkerman
lillemor.akerman@varberg.se
0340-88 604

Anne Swärd

Anne Swärd debuterade 2003 med romanen Polarsommar, som nominerades till Augustpriset och nådde direkt en stor grupp läsare. Även de två påföljande romanerna, Kvicksand (2006) och Till sista andetaget (2010) nådde många läsare och belönades med Mare Kandre-priset samt Hjalmar Söderbergs Helga-priset. Anne Swärd är sedan 2019 ledamot i Svenska Akademien. Hon är översatt till fler än tjugo språk, däribland ryska, engelska och persiska. I år är hon aktuell med den uppmärksammade roman Jackie, som handlar om en ung kvinna som den varma sommaren 1988 är på väg mot Stockholm och livet. Jackie, som lovordades av kritikerna, är en roman om kärlek, besatthet och överlevnad.

Foto: Sara Mac Key

Ingela Strandberg

Ingela Strandberg är född och uppvuxen i Halland, där hon fortfarande bor med sin familj. Hon är utbildad journalist och började som 18-åring arbeta som reporter på Hallandsposten. Hon debuterade 1974 med Flickebarn och har sedan dess gett ut många böcker, med övervikt åt diktsamlingar. När hon belönades med Werner Aspenströmspriset beskrivs Strandberg som “föränderlighetens poet – få har som hon skrivit om den inre oro vars ständiga flyktsignaler fyller gårdsplanen med vägskäl.” Utöver författandet har hon även ägnat sig mycket åt musik. År 2000 släpptes hennes skiva Låt dom aldrig ta dig. Hon har också skrivit ett drama, TV-pjäsen Blank päls och starka tassar. Hennes senaste diktsamling, Att snara en fågel, utkom 2018. Den utgörs av två diktsviter, som ett hjärta där frihet dunkar i båda kamrarna. I den första sviten försöker diktjaget lära sig ödlans specialitet: att spela död för att undgå faror. I den andra står själar på kö för att finna en kropp att uppgå i och fullbordas. “Ingela Strandberg har aldrig skrivit bättre”, tyckte Aftonbladet. “Gastkramande, feberlikt och omskakande i det enkelt och fjärderlätt chosefria”, skrev Svenska Dagbladet.