Säsongsfinal

Säsongsfinal med Lena Andersson, Dag Solstad, Jenny Tunedal

Tid och plats

7 december

Konsertsalen, Musikens Hus

19:00

Biljetter och info

Förköp

Köp din biljett via denna länk!

Obs! Fri entré i oktober

Tillgänglighet

Se Musikens hus hemsida

Arrangör

Författarcentrum Väst

Kontaktperson

Pål Börjesson
Thomas Skuja
poesiochprosa@forfattarcentrum.se
031–751 25 50

Lena Andersson

Lena Andersson romandebuterade 1999 med Var det bra så?, som av flera kallades för den första roman som gav sig i kast med att gestalta det nya, mångkulturella Sverige. Efter ytterligare några uppmärksammade romaner, utkom hon 2013 med romanen Egenmäktigt förfarande, som belönades med Augustpriset och innebar ett brett genombrott till en stor läsekrets. På senare år har hon utkommit med romanerna Sveas son och Dottern. I höst utkommer Koryféerna – en konspirationsroman, som kretsar kring mordet på landets främste statsman på öppen gata för över trettio år sedan.

Dag Solstad

Dag Solstad debuterade 1965 med novellsamlingen Spiraler och har sedan dess varit en av Nordens ledande samtidsförfattare. Han har givit ut en lång rad romaner, noveller och artikelsamlingar – samt fem böcker om fotbolls-VM mellan 1982 och 1998 (tillsammans med Jon Michelet). Han är även mångfaldigt belönad med Nordens främsta litterära priser samt utgiven på 22 språk. 2012 utkom de två första delarna i trilogin om Bjørn Hansen på svenska: Elfte romanen, artonde boken samt 17:e romanen. I höst är han aktuell på svenska med den sista delen i trilogin: Tredje, och sista, romanen om Bjørn Hansen.

Jenny Tunedal

Jenny Tunedal debuterade 2001 i Wahlström & Widstrands debutantologi och har sedan dess gett ut sex uppmärksammade diktböcker. Hennes förra diktsamling, Rosor skador nominerades till Augustpriset. Hon är också aktiv som översättare, t.ex. av Sylvia Plath, Emily Berry och Anne Sexton. I år utkom diktsamlingen Dröm, baby, dröm, som kretsar kring sorgens och drömmarnas plats i en människas liv. “Det är både fult och vackert. Mycket enkelt och extremt komplicerat. Som litteratur är det fruktansvärt bra”, skrev Anna Hallberg i DN.